سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا کسب و کار شما برای ایجاد یک باشگاه مشتریان مناسب است؟

باشگاه مشتریان چیست؟

باشگاه مشتریان برنامه ای است که در ازای وفاداری مشتری به شرکت (که در خرید نمایان می شود) به گروه خاصی از مشتریان از بین مشتریان فعلی شرکت، مزایایی ارائه می دهد. باشگاه مشتریان برنامه ای است که از طریق آن برای ایجاد وفاداری در مشتریان، مزایایی به گروهی از مشتریان شرکت اختصاص داده می شود. این ایده، ابزاری نسبتاً جدید است که توسط برخی از شرکتهای تجاری استفاده می‌شود و مشتریان فعلی و آینده نگر را با انگیزه‌ های ویژه‌ ای برای پیوستن به این باشگاه تشویق می‌کند. این انگیزه ها و مزایا در قالب کوپن، محصولات رایگان، امتیازات ویژه در شرکت های دیگر و…. ارائه می شوند. باشگاه مشتری، مشتریان را برای خرید از شرکت شما تشویق می کند. 


مزایای نرم افزار باشگاه مشتریان

مزیت رقابت میان شرکت ها و صاحبان مشاغل به تفاوت محصولاتشان با یکدیگر و همچنین روش ارائه خدمات به مشتریان شان بستگی دارد. در چنین شرایطی نگه داشتن مشتریان وفادار کار ساده ای نیست و به راحتی حاصل نمی شود. بنابرین برای اینکه بدانید چه چیزی برای کسب و کار شما مناسب است و می تواند موجب وفاداری مشتریان شما گردد توصیه می شود تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

  • بازگشت مشتری

 

یکی از مهم ترین مزایای نرم افزار باشگاه مشتریان بازگشت مشتریان است. وفاداری مشتریان نسبت به یک کسب و کار زمانی حاصل می شود که نسبت به آن علاقه و اعتماد داشته باشند. این کار نیز با قدردانی از آن ها از طریق ارائه تخفیف یا خدمات ممکن می باشد. به بیانی ساد تر می توان گفت، این نرم افزار ابزاری می باشد که موجب بازگشت مشتریان می گردد. این سیستم با روش های مختلفی مشتریان را تشویق به خرید مجدد می نماید تا جایی که خرید مکرر به یکی از عادات مشتریان تبدیل شود. بنابر آنچه گفته شد می توان نتیجه گیری نمود که بازگشت مشتری یکی از مهم ترین مزایای استفاده از این سیستم است.

 

  • بدست آوردن بانک اطلاعاتی دقیق از مشتریان و کسب و کار خود

 

هنگامی که مشتریان در بدو ورود در نرم افزار باشگاه مشتریان ثبت نام می کنند اطلاعات آن ها در پایگاه داده شرکت ثبت می گردد. می توان این روش را به عنوان بهترین روش ارتباطی و موثرترین راه جهت بازاریابی برای کسب و کار شما باشد. با استفاده از این اطلاعات می توان از رفتار مشتریان آگاه شد. به صورتی که با مشاهده اطلاعات رفتاری آن ها می توان وضعیت کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل نمود. همچنین می توان روی این اطلاعات کمپین های تبلیغاتی گوناگونی ارسال نمود. بنابراین به صورت کلی می توان گفت که اطلاعات ذخیره شده در یک سیستم باشگاه مشتریان یک گزارش کلی از رفتار خرید و نیازهای مشتریان را ارائه می نماید که می تواند موجب رشد و مدیریت بهتر کسب و کار گردد. حتی با استفاده از این اطلاعات می توان برای قیمت گذاری و آفردهی های موثر در کسب و کار بهره مند شد.

 

  • افزایش خرید مشتریان

 

ایجاد باشگاه مشتریان یک راه مؤثر برای افزایش فروش است. چرا که اعضای باشگاه مشتریان به طور معمول تمایل بیشتری به خرید محصولات یا خدمات مجموعه دارند. این افراد با توجه به مزایا و امتیازاتی که دریافت می‌کنند، اغلب به خریدهای تکراری می‌پردازند. اعضای باشگاه مشتریان می‌توانند برای کسب وکار سودآور باشند. آن‌ها به‌ طور مستمر با محصولات و خدمات جدید آشنا می‌شوند و به احتمال بیشتری آن‌ها را تهیه می‌کنند. همانگونه که اشاره شد کسب و کارها ها می توانند با استفاده از اطلاعات مشتریان و بررسی رفتارهای خرید آن ها روش های جدیدی برای فروش محصولات یا خدمات خود در نظر بگیرند. این روش ها می توانند شامل حراجی یا آفرهای موثر باشند که می توانند تضمینی جهت ایجاد خرید مجدد مشتری گردند. همچنین، وجود یک برنامه جذاب و مزایایی مانند تخفیف‌ها، جوایز و هدایا، اعضای باشگاه را به خریدهای بیشتر ترغیب می‌کند.

 

  • ماندگار کردن مشتریان

 

با استفاده از نرم افزار باشگاه مشتریان می توان مشتریان را دسته بندی نمود. بدین صورت که گروهی از مخاطبان که برای شرکت سودآور هستند و آن دسته از مشتریان را که سود دهی پایینی برای کسب و کار آن ها دارند از یکدیگر جدا کنند. با این کار می توان مشتریانی که فقط در هنگام تخفیف اقدام به خرید می نمایند به راحتی شناسایی نمود. در واقع سیستم باشگاه مشتریان صاحبان مشاغل را قادر می سازد که توجه خود را روی مشتریان ارزشمندشان متمرکز نمایند.

 

  • ایجاد ارتباط موثر با مشتریان

 

با استفاده از نرم افزار باشگاه مشتریان می توان به راحتی با مشتریان ارتباط برقرار نمود. طی این ارتباط می توان مشتری را از خدمات شرکت آگاه نمود. به عنوان مثال در صورت قرار دادن هر نوع آفر، سیستم می تواند مخاطب نهایی را از آن آگاه نماید. بنابراین نرم افزار فوق علاوه بر معرفی محصولات جدید، تبلیغ خدمات و محصولات، شما را قادر می سازد که در هر زمانی به راحتی با مشتری نهایی خود ارتباط برقرار نمایید.


آیا کسب و کار شما برای ایجاد یک باشگاه مشتریان مناسب است؟

وقتی اعداد و ارقام را بررسی می کنیم، کاملا واضح است که ایجاد باشگاه مشتریان تلاشی مثبت و سودآور است، اما آیا هر کسب و کاری برای ایجاد باشگاه مشتری مناسب است؟

نمونه هایی از شرکت های گوناگون وجود دارد که ایده ایجاد باشگاه مشتریان برای آنها موثر نبوده است. این موارد شرکت هایی هستند که مشتریان آنها به صورت نامنظم و نامتناوب خرید می کنند. نمونه هایی از کسب وکارهایی که برای راه اندازی باشگاه مشتریان مناسب نیستند، شرکت های فعال در زمینه بازسازی مسکن و وکلای دادگستری می باشند.

 

  • جمع آوری اطلاعات اولیه و تشکیل باشگاه مشتریان

 

یک مرحله مهم در مدیریت باشگاه مشتریان موفق، مرحله برنامه ریزی اولیه است. اولین کاری که باید انجام دهید، جمع آوری داده ها درباره عادت های خرید مشتریان فعلی خود است. اولین گام پیدا کردن 10? – 20? از سودآورترین مشتریانتان است که طبق آمار، 80? از سود شما را تشکیل می دهند. اگر کسب و کار شما سیستم CRM را اجرا کرده باشد، تلاش برای یافتن مشتریان سودآور تسهیل خواهد شد. پس از اینکه پروفایلی از مشتریان مورد علاقه خود را ایجاد کردید، باید یک برنامه مناسب برای نیازهای آنها ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه جواهرات متوجه شود که بهترین مشتریانش، یک قطعه الماس خاص را خریداری می کنند، باید مزیت باشگاه مشتریان و موارد تشویقی خود را در ارتباط با آن محصول قرار دهد. همواره توصیه می شود از یک سیستم ساده و ساختاریافته استفاده کنید. به محض اینکه مشتری به حد مشخصی از خرید میرسد، مزایایی را که توسط شما تعریف شده است، دریافت می کند. هرچقدر سیستم ساده تر و درک آن راحت تر باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت. شما باید توجه زیادی به آنچه که مشتری در ازای وفاداری به کسب و کار شما کسب می کنند، داشته باشید. باشگاه مشتریانی که ارزش واقعی را به مشتریان ارائه نمی دهد، نمیتواند مشتریان را به سمت خود برگرداند و منجر به وفاداری آنها نمی شود.

 

  • مشتری باید در مورد باشگاه مشتریان و مزایای آن آگاهی داشته باشد

 

آگاهی مشتریان از وجود باشگاه مشتریان و شناخت آنها از ارزشهایی که باشگاه برایشان فراهم می کند، مبنایی برای موفقیت باشگاه مشتریان است. برای مثال، سوپرمارکت ها و فروشگاه های مد و فشن، از صندوق داران خود می خواهند که از خریداران بپرسند آیا آنها عضو باشگاه هستند یا نه؟ و اگر عضو نیستند صندوقداران سعی می کنند با تشریح مزایای عضویت در باشگاه، خریداران را برای پیوستن به باشگاه مشتریان متقاعد کنند. از تمام ابزارهایی که در کسب و کار دارید استفاده کنید تا به مشتریان خود یادآوری کنید که باشگاه مشتری وجود دارد و برای آنها مناسب است. برخی از ابزارهایی که می توانید استفاده کنید عبارتند از : وب سایت شرکت، لیست های توزیع، پیام های صوتی و موارد دیگر. در حال حاضر برخی بانک ها و شرکت ها در ایران نیز باشگاه مشتریان را تشکیل داده اند مانند باشگاه مشتریان بانک ملت، باشگاه مشتریان بانک ایران زمین و…

 

  • یادگیری عادت های خرید و بهبود مستمر آن ها در باشگاه مشتریان

 

یکی از مزایای واضح باشگاه های مشتریان، علاوه بر افزایش سودآوری، جمع آوری حجم زیادی از داده های مرتبط با رفتارها و عادات خرید بهترین مشتریان شما است. در واقع باشگاه مشتریان همچون معدنی از اطلاعات است که به شما اجازه می دهد تصمیماتی را اتخاذ کنید که در کوتاه مدت برای شما منجر به نتیجه می شود. به عنوان مثال می توانید ببینید چگونه شعبه های یک سوپرمارکت زنجیره ای با ارسال کوپن های سفارشی به با ارزش ترین گروه های مشتریان خود، از اطلاعات جمع آوری شده درباره مشتریان خود استفاده می کنند. پس از ایجاد یک باشگاه مشتری در شرکت خود، باید به طور مداوم به یادگیری عادت های خرید مشتریان خود بپردازید و زمانی را برای بهینه سازی آنها اختصاص دهید. با استفاده از این اطلاعات راحت تر میتوانید کمپین های بازاریابی خود را مدیریت کنید.